به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی آذربایجانغربی، همزمان با دومین دوسالانه قصه گویی و در راستای مهارت افزایی کتابداران، نشست «مهارت افزایی قصه گویی» با عنوان «خوب قصه بگوییم، قصه خوب بگوییم» ویژه کارکنان این اداره کل با حضور فاطمه محمودی و پریسا علیزاده، مدرس قصه گویی طی دو روز متوالی در بستر فضای مجازی برگزار شد.
فاطمه محمودی، مدرس قصه گویی در این نشست با اشاره به اهمیت و اهداف قصه گویی اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم شیوه قصه گویی را برای هدایت انسان ها انتخاب کرده است که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه والای قصه گویی است.
وی در ادامه توضیحاتی پیرامون قصه گویی صحنه ای ارائه داد و گفت: مقدمه خوب، از مهم ترین ملزومات قصهگویی است و زمینه ورود به قصه را فراهم می کند؛ مقدمه باید کوتاه بوده و مخاطب را جذب کند. پایان قصه نیز باید در راستای مقدمه آن باشد.
این مدرس، تعامل با مخاطبین، تقسیم نگاه، استفاده از اعضای بدن و بداهه گویی را از ترفندهای قصه گویی عنوان کرد و گفت: قصه گو باید پاسخ های مناسبی برای سؤالات پیش بینی نشده مخاطبین داشته باشد.
وی همچنین تصریح کرد: استفاده از قابلیت های فرهنگی و لهجه محلی نیز موجب جذابیت قصه می شود؛ اما، استفاده از لهجه محلی مشروط بر این است که ترجمه آن در مکالمات بعدی قید شده و برای تمام مخاطبین قابل فهم باشد.
پریسا علیزاده، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز مفاهیم پایه قصهگویی و مراحل آن را تشریح کرد و اظهار داشت: گام اول در قصه گویی انتخاب قصه است؛ که باید متناسب با شخصیت و روحیات قصه گو و بدیع و تازه باشد.
علیزاده ادامه داد: پس از انتخاب قصه باید آن را بازنویسی، تعدیل و ویرایش کرد تا بتوانیم ساختار منسجمی را برای آن طراحی کنیم؛ بومی سازی، اشاره به آداب و رسوم منطقه و ایجاد بخش های تعاملی آن را جذاب و نشاط انگیز می کند.
وی با بیان فنون قصه گویی تصریح کرد: میمیک صورت، لحن، تن صدا و تمامی حرکات از قبیل دویدن، نشستن، اخم کردن و .... باید هدفمند بوده و متناسب با محتوای قصه و در راستای ارائه بهتر آن باشد.
وی در پایان تأکید کرد: بهتر است در پایان قصه از مستقیم گویی پرهیز کرد و با لحن صدا و سایر ابزارها به صورت غیر مستقیم پایان قصه را اعلام کرد.
ارسال نظر